Napříč Chorvatskem (HR)

hdr
bty
bdr
sdr_HDRB smacap_Bright cof oznor sdr_HDRB smacap_Bright smacap_Bright smacap_Bright smacap_Bright sdr_HDRB smacap_Bright smacap_Bright sdr_HDRB sdr sdr_HDRB smacap_Bright sdr sdr cof dav dav dav dav dav dav cof cof mde mde mde cof dav dav dav dav dav dav dav cof dav dav dav dav cof cof cof cof dav cof dav dav dav cof dav cof dav cof sdr dav dav dav dav dav cof sdr_HDRB dav dav dav dav dav dav cof dav dav dav dav dav dav dav IMG_20190807_155453 dav dav dav dav dav sdr dav cof mde cof cof cof sdr cof sdr dav cof hdr dav dav dav bty bty bty bty bty hdr bty bty bdr IMG_20190809_081110 bty bty OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hraničí přechod Mikulov >> Záhřeb (katedrála, náměstí, rozhledna) >> Plitvická jezera (vodopády, jezera) >> Párty pláž ZRCE (bílé oblázky) >> NP Paklenica (turistika, výhledy, hory) >> Zadar (historická část města) >> Ninská pláž (písečná pláž) >> Vranské jezero >> NP Krka (vodopády, koupání) >> Trogir (historická část města) >> NP Biokovo (výšlap/autem na vyhlídku) >> jezera Imotski (Červené a Modré jezero) >> řeka Cetina (sjezd na raftu) >> Omiš (zřícenina hradu Starigrad, pevnost Mirabella) >> pláž Zlatni rat na ostrově Brač >> Hraničí přechod Mikulov

Každý Čech byl určitě alespoň jednou v Chorvatsku. Já se tomu dlouho bránila a řekla jsem si, že jestli tam pojedu, tak chci vidět co nejvíc. Podle toho taky trasa asi vypadá. Na jednom místě jsme se zdrželi jen pár dní, někdy jen přespali a pokračovali dál. Pochopitelně variant, kde se ubytovat a jak strávit dovolenou v Chorvatsku je nespočet, já uvádím pro inspiraci tu naši.

Z České republiky jsme zvolili trasu přes hraniční přechod Mikulov. Cesta přes Mikulov nám byla milejší, původně jsme měli v plánu po cestě ještě zastávky v Rakousku a především kvůli ceně dálniční známky. Rakouská dálniční známka vyjde podstatně levněji (kupovali jsme 10denní na cestě tam, i na cestě zpátky), než maďarská. Ve Slovinsku jsme se dálnicím vyhnuli. V Chorvatsku jsme jeli cestu tam bez dálnic (jen jednou pro urychlení jsme na kousek najeli) a cestu zpět celou po dálnici. Rakouské dálniční známky lze zakoupit na benzínce již když se budete blížit k hraničnímu přejezdu. Chorvatské dálniční známky se platí přímo na dálnici, projedete mýtnou bránou, obdržíte lístek a až budete z dálnice sjíždět, vypočte se vám cena za úsek, který jste ujeli. Platba je možná kartou, i v hotovosti – pouze kuny. Celkově v Chorvatsku s eury moc neuspějete.

1. den – pouze cesta (vyráželi jsme až odpoledne)

2. den  – hlavní město Záhřeb

Co by to bylo za návštěvu, kdybychom hlavním městem jen projeli a ani se na pár hodin nezastavili. Dle mého tam toho moc k vidění není, jediné co mě zaujalo, byla Katedrála Nanebevzetí Panny Marie, svatého Štěpána a svatého Ladislava a kašna před katedrálou, katedrálu jsme obešli kolem dokola, lehce nahlédli dovnitř a pokračovali dál na náměstí, po cestě narazíte na kovový model města, případně se můžete občerstvit v některé z místních restaurací, či kaváren.  Pokračovali jsme přes náměstí, kolem kašny a došli jsme ke vstupu na vyhlídku Zagreb 360°, překvapilo mě, že to není nijak výrazně značené. Po zaplacení vstupného vás vyvezou výtahem až na vrchol věže. Výhled je opravdu pěkný, nabízí zde i nápoje, ale ceny jsou jak jinak, než přepálené. Tím naše návštěva v Záhřebu končí, odtud jsme se vrátili zpět k autu, které jsme měli zaparkované na parkovišti Garaža Kaptol Centar (na mapě značen jako 3)

Ze Zadaru jsme vyrazili k Plitvickým jezerům, kde jsme se poprvé za cestu vyspali. Nocovali jsme pod vlastním stanem v kempu Korana (na mapě značen jako 4). Kemp doporučuji, je hezký, čistý, s udržovaným sociálním zařízením (i přesto, že kemp byl dost plný), rychlým občerstvením pěknou restaurací. Pokud si zarezervujete s předstihem, je zde i možnost pronájmu rodinných bungalovů a chatek.

3. den – NP Plitvická jezera

Na Plitvická jezera se vyplatí si přivstat, kolem 10 hodiny už je tam plno lidí. Navíc, pokud chcete stihnout více tras, určitě lepší vyrazit dřív. Nejdelší okruh trvá 6-8h (a stojí za to, to projít celé), nejkratší 2-3h. Do areálu jsou dva vstupy, pokud chcete jít pouze na ten kratší okruh, vyplatí se přijet ke vstupu 1. Vše ale přehledně vyčtete z map, které jsou dostupné na internetových stránkách NP, případně Vám trasy vysvětlí personál. (Parkoviště NP Plitvická jezera je na mapě značeno jako 5)

Z Plitviček jsme jeli do našeho prvního apartmánu Apartments Ljubic (na mapě značen jako 6, 8, 12). Klíče k apartmánu jsme si převzali v agentuře na druhé straně Pagu, ale vše bez problému. Personál s námi do apartmánu zajel a provedl nás, vše bylo čisté, výhled na moře, kousek pod apartmánem sráz a cestička k moři. Vybízí to k potápění se šnorchlem, ale bohužel jsme nestihli, tak kdo ví. V tomto ubytování jsme zůstali 3 noci.

4. den – pláž Zrce + procházka po Pagu

Když je ta pláž Zrce (na mapě značena jako 7) tak vyhlášená, nedalo nám to a vyrazili jsme tam. První zklamání bylo, že pláž je oblázková, sice bílé oblázky, ale čekali jsme písek. Což beru, měla jsem lépe číst. Nicméně voda byla čistá, pláže taky, ale to i na protější pláži a zadarmo. Vstup sice zpoplatněný není, ale parkoviště ano (pokud si dobře vzpomínám, tak 7kun/hod. ..takže když jste tam celý den…). Krom drahého parkovného počítejte také v občerstveních tak 1,5 až dvojnásobek ceny. Mimo několika stánků s občerstvením, drinky, cluby, mají i širokou nabídku služeb (půjčení lehátek, slunečníků, skútru, dalších vodních atrakcí apod. Pro milovníky večírků je tu asi živý ráj, ale kdo má raději klid a ticho, zvolte jinou pláž. Třeba “naproti”, v Gajacu.

Zkoušeli jsme i pláž v Novalje, též vyhlášená pláž. Tady písek byl, také občerstvení u pláže, ale extrémně přelidněno, nebylo ani kam si rozložit ručník – doslova. Parkování také zpoplatněné, ale jen 20kun/auto/den.

Večer jsme se byli projít do Pagu. Jen pozor na provoz, jezdí tam hodně aut a uličky jsou úzké. Pěkný pohled na rozsvícené město, podél pláže je několik restaurací a dalších podniků, kam se dá zajít na romantickou večeři.

5. den – NP Paklenica + Zadar

Další nádherný národní park – Paklenica (parkoviště na mapě značeno jako 9). Tady ale vodopády nehledejte (jen jeden menší), zato výhledy jsou nádherné. Doporučuji zastavit na prvním parkovišti a udělat si procházku, nechodit po silnici, ale hned za branou zahnout vpravo na lesní cestu, která vede souběžně se silnicí. Ještě než budete pokračovat dál a vydáte se ještě víc vpravo do kopce, vyjdete po přírodních schodech nahoru, čeká vás pěkná vyhlídka nejen na skály, ale i na moře a údolí – vyhlídka Paklaric Fort.

Pak určitě doporučuji navštívit také jeskyni Manita pec – krápníková jeskyně. POZOR! Vyražte brzo ráno, cesta tam trvá 3 hodiny a otevírací doba je omezená, v roce 2019 byla otevírací doba jen do 13 hod.

Zhruba 2,5 km od parkoviště je pítko s pitnou vodou – nezkoušela jsem ji, ale prý je ok. Kousek od pítka je mezi skalami vodopád a odbočka na Anica kuk – pěkné výhledy.

Mimo tyto tipy nabízí NP Paklenica mnoho pěkných tras a výhledů, každý si jistě přijde na své.

Cestou z Paklenice jsme se navečer stavili ve městě Zadar (v mapě značena mapa jako 11)– doporučuji si udělat procházku po historickém centru města. My jsme vstoupili za hradby branou Nova vrata naproti mostu Gradski most, procházeli jsme uličkami až jsme došli ke kostelu svatého Donáta, hned vedle stojí věž sv. Stosija (42m, 180schodů) ze které je vidět na celé město. Pěkné počkat i po setmění. Celé městečko je vystaveno z Bračského bílého kamene, stejně jako několik dalších Chorvatských měst, díky tomu kameni mají neuvěřitelné kouzlo – alespoň pro mě.

6. den – historické město Nin + Ninská pláž + Fortica cestou z Pagu

Ráno jsme odevzdali klíče od apartmánu zpět do agentury – vše bez problémů. Než naposledy opustíme ostrov Pag, zastavíme se na Pažské pevnosti, neboli Fortica. Nejen pěkná zřícenina, ale také výhled na Pažský most spojující ostrov Pag s pevninou. Autem se dá zajet až k tomu.

Další zastávkou je nedaleká Ninská pláž a procházka městem Nin (Parkoviště, kde jsme stáli, dá se zastavit i blíž k pláži, tady je to blíž do historické části – na mapě bod 13). Dle mého názoru nejhezčí pláž v Chorvatsku – žlutý písek, čisté pláže s pozvolným vstupem do moře, sprchy, převlíkací zástěna, občerstvení na pláži. Jediný mínus – platí se parkovné, ale není drahé, navíc, hledat neplacené parkování je zde v podstatě nemožné, podél pobřeží je zóna s parkovným. A za ty peníze se to určitě vyplatí. Mít víc času, zdržíme se na víc dní. Za řeč stojí i procházka historickým městem.

Ještě ten večer jsme přejeli do kempu Vranské jezero (na mapě značeno jako bod 14). Pán na recepci byl velmi milý, i přesto, že jsme přijeli až pozdě večer, po 10. hodině, ochotně nás pustil dovnitř, navíc s tím, že se finančně vyrovnáme ráno. Kemp je moc pěkný, čístý, nové sociální zařízení, ve sprchách i před-zástěna na odložení věcí. Za mě top kemp

7. den – Vranské jezero + NP Krka

V kempu jsme zůstali jen jednu noc. Hned za kempem je lávka a turistický přístřešek, o něco dál i “rozhledna”, odkud je pěkně vidět na jezero a lze tak sledovat místní faunu… různé ptactvo.

Máme velké plány a tak se moc nezdržujeme a vyrážíme do NP Krka (v mapě vyzačeno parkovište pod bodem 17). Park zajišťuje převoz návštěvníků autobusem dolů k jezerům a vodopádům, stejně tak pak odveze návštěvníky zpět na parkoviště, jezdí v pravidelných intervalech, čekací doba není dlouhá, třeba 15 min. NP Krka není tak rozsáhlý jako NP Plitvická jezera, tady nám stačily asi 3h, s tím, že jsme se koupali pod vodopádem.

Ještě ten ten jsme přejeli do Trogiru, kde jsme sehnali opět na poslední chvíli místo v campu, všechny kempy byli obsazené, i tady nás dělili o místo s někým dalším. V sezóně je opravdu potřeba včas zajistit ubytování, pokud ne před odjezdem na dovolenou, tak alespoň v rozumnou hodinu. Ne to nechávat jako my až na 10 večer 🙂 Ještě že jsou ti Chorvaté tak hodní a zatím vždy vyšli vstříc.

8. den – Trogir

město Trogir (parkoviště v mapě vyznačeno jako bod 19)za mě nejhezčí město Chorvatska, tedy jeho historická část. Úchvatné budovy z bílého kamene, všude čisto, nejhezčí je procházka podél přístavu, lemovaném palmami.

Poté se vydáme na cestu do druhého Apartmánu Apartment Salvia (apartmán značen na mapě body: 22, 26, 28, 30), který jsme a této dovolené vyzkoušeli. A zde jsme zůstali až do konce. Apartmán patří soukromníkům, poskytují část domu, ve kterém bydlí. Při odjezdu jsme od majitelů dostali domácí pálenku, působili mile a pán má co do činění s provozovatelem raftů na Cetině, nabízel nám zvýhodněnou cenu, ale my měli raft již zarezervovaný přes někoho jiného.

Po cestě jsme minuli město Split, ještě jsme se stavovali za rodiči, kteří byli také zrovna ubytovaní v okolí, a tak jsme se ve Splitu nemohli zdržet. Zbytek dne by se tedy dal využít na návštěvu města Split nebo města Omiš.

9. den –  NP Biokovo + jezera Imotski

Abyste obojí v jeden den stihli, musíte vyrazit brzo ráno. K NP Biokovo se dá buď dojet autem a nahoru si to vyšlápnout pěšky nebo za poplatek je možný i vjezd autem. My vzhledem k časové tísni zvolili tuto variantu a ani tak jsem nelitovala. Cesta je úzká (tak akorát, s lehkou rezervou na jednou auto na šířku), dlouhá je 23 km, tedy pokud proti vám jede auto, musí jeden z vás couvat na nejbližší rozšířený prostor pro vyhnutí. Já, jakožto, blázen do řízení auta, jsem si cestu moc užívala, občas jsem se trochu bála o brzdy, protože stoupání, respektive klesání, je prudší, ale všechno dobře dopadlo a dojeli jsme autem až k vrcholu sv. Jure (na mapě bod č. 23), bohužel parkoviště je nahoře tak malé, že se vejde jen pár aut naráz a proto zavedli časově omezený “pobyt” na vrcholu – každý má jen 20 min. času, poté musí jet opět dolů. Výhled je nádherný. Kdo má závratě z výšek, ne zcela zajištěných tras (po cestě jsou svodidla jen v několika úsecích, v jiných případech často jen kameny nebo nic), asi by si cestu autem měl rozmyslet. Zajímavé zpestření bylo také potkat na cestě divoké koně, kdy jen čekáte, až se “uráčí” sejít z cesty, abyste mohli pokračovat dál 🙂

Po zdolání druhého nejvyššího vrcholu Biokova jsme se vydali za jezery Imotski, parkovišť je k dispozici hned několik, my jsme zvolili parkoviště viz mapa bod č. 24. Nejprve jsme se šli podívat na pevnost Tvrdava Topana, zde se vstupné neplatí, pak jsme sešli níže a tam pán vstupné vybíral za jezera. K Modrému jezeru se dá dojít až dolů, někteří odvážlivci se i koupali, ale jelikož je jezero úzce mezi skalami a nemá možnost se ohřát od slunce, voda je celoročně studená. Pokud bychom pokračovali dál po turistické trase, došli bychom i k Červenému jezeru, k tomuto jezeru se sejít nedá, můžete se podívat jen z vrchu. K jezeru se kromě pěší cesty dá dojet autem, k dipozici je malé parkoviště.

10. den –  Omiš pláž +  historická část města

Zaparkovat v Omiši se dá buď u přístavu na “polním” parkovišti “Gradski parking Omiš”, cenu už si přesně nepamatuji, ale platí se za celý den a není to nijak extra drahé, pokud by ale bylo místo, tak za tunelem je parkoviště bez poplatku (na mapě vyznačeno jako bod 29)

My jsme si dopoledne vyšlápli ferratu, následně prošli historické město, za návštěvu stojí také pevnost Mirabella. A zbytek dne jsme strávili na pláži, kde je možnost občerstvení, i sociální zařízení. Pěkná písčitá pláž s pozvolným vstupem do moře, v sezóně poměrně plná, ale zdaleka to nebylo tak zlé jako v Novalje.

Cestou na pláž jsme si vyjednali sjezd Cetiny na raftu, byla ještě volná místa na další den, tak jsme to vzali. Stejně tak jsme si objednali výlet lodí na ostrov Brač – pláž Bol. Platilo se na místě – předem, výlet na Brač jen záloha a doplatek při nástupu. Podél přístavu/u mostu/u placeného parkoviště stojí několik osob nabízejících výlety, většinou stojí u stánku a vypadají věrohodně.

11. den –  raft Cetina + pláž v Omiši

Ve smluvený čas jsme se dostavili na místo, odvezli nás s dalšími lidmi k řece, vybavili nás helmami, vestami, pádly, raftem a sdělili instrukce k pokynům na vodě. Rafty jsou velké, vejde se tam  asi 7-8 osob. Pokud je vás méně, připojíte se k někomu cizímu. Na každém raftu jede agenturní instruktor. Sjezd řeky trval asi 3h, po cestě jsme dělali zastávku na protažení, pak druhou kdo si chtěl skočit z útesu do vody, projížděli jsme kolem malých vodopádů. Zážitek to určitě byl, přece jen jiná příroda kolem (než ta, na kterou jsme v ČR zvyklí), průzračně čistá voda. Jednu část jsme obcházeli a sjížděli ji jen profíci. Čekala jsem asi větší adrenalin, ale jelikož si zdejší sjíždění zkouší i osoby, pro které byl raft doposud cizí, tak je asi pochopitelné, že nemohou moc riskovat. Věřím, že většina lidí může být se zážitkem asi spokojena.

Na raftech jsme nedojeli až do přístavu, instruktoři zaveleli v místě, kde je možné nás opět naložit do dodávek a odvezli nás zpět do přístavu.

Zbytek dnes jsme opět strávili na pláži.

12. den –  ostrov Brač, pláž Bol + pláž Omiš

Druhý výlet, který jsme si objednali byl na ostrov Brač – nejznámější pláž Chorvatska – Bol. Sraz byl v 8:30 (plánovaný návrat v 18:00) u žluté lodi Tornado. Cesta na ostrov trvala 3h tam a 3h zpět, od přístavu, kde nás vysadili to trvalo ještě dalších 20 minut na pláž, tedy čistého času na pláži moc nezbylo – asi 3h. Což je opravdu krátká doba, už bych to znovu neabsolvovala. Určitě dobrý pocit, když víte, že je to vyhlášené místo a vy tam jste, ale ve skutečnosti mi pláž nepřišla ničím mimořádná. Svou výjimečnost získává ve vzduchu, při pohledu shora, ne když stojíte přímo tam. Krom toho, protože je to velké turistické lákadlo, pláž byla přelidněná, sociální zařízení špinavé – ale opravdu hodně špinavé..a ještě k tomu zpoplatněné (myslím, že 5 kun/os.). Jen možnost občerstvení byla rozmanitá, stejně tak jako suvenýry po cestě na pláž.

13. den  –  vodní skútr a návrat domů

Dopoledne jsme se sbalili na cestu zpět do ČR a uvědomili si, že jsme se ani nestihli projít po vesničce Zadvarje, kde jsme byli ubytovaní a odkud je pěkný výhled do kaňonu řeky Cetiny. Na rychlo jsme jen zastavili u vyhlídky na kraji vesnice a pokračovali na poslední aktivitu téhle dovolené – vodní skútr. Půjčili jsme ho ve vesnici Pisak, kam nám ho dovezli na objednávku z Omiše. Tím jsme završili už tak skvělou dovolenou. Místa, na která jsem se těšila nejvíce mě nakonec třeba ani tolik nenadchnula a naopak jiná místa, kde jsem měla v plánu se jen zastavit a jet hned dál mě natolik uchvátila, že jsme se tam zdrželi. A tak to má být 🙂